הורים לילדים בלמידה מרחוק

היום אנחנו כבר יודעים מה זה עושה לנו. בואו וניערך לקראת התקופה הקרובה.


ההגבלות שחלו עלינו בגלל קורונה חשפו את הכוחות וגם את הקשיים במגרש המשפחתי, הזוגי, והאישי.


הנחת עבודה היא שככל שנדע יותר את הכוחות שבנו ככה נצליח יותר באפקטיביות להתמודד עם הקשיים.


בשבועות האחרונים היינו בהפוגה, סוג של אשליה, שהמציאות חזרה להיות יציבה: הילדים הלכו לבית הספר, היו בסביבת חברים, חלקינו עבדנו. עכשיו אנו בפתח הגבלת מרחק נוספת, העברת לימודים חזרה באופן מוחלט למגרש המשפחתי ושוב התחושה היא שכאילו אנו בספינה במים סוערים.


אם נדמה את חיינו לספינה בלב ים לא רגוע אז התפקיד שלנו כהורים יכול להיות להיות הקברניט של הספינה שדואג שהספינה לא תתהפך ונגיע לחוף מבטחים.
מה יכול לעזור לנו כהורים "לשמור על הספינה שלא תתהפך"? מה יעלה את הסיכוי שנצליח להתמודד עם האתגרים שבפתחנו?

 

  • עמוד שדרה פנימי אישי- אמונה שאנו ראויים, מסוגלים ובעלי משמעות. סל ערכים ואמונות הורי שחשוב לכל אחד להגשים. כשאני מכירה את אשר בעל ערך בעיניי כהורה אני אוכל להתגמש עם המציאות ולייצר מענים יצירתיים להביא לידי ביטוי את מה שחשוב לי ללא כניעה לנסיבות המקשות.

  • היזון חוזר או הפקת לקחים אישית ומשפחתית מתקופות סגר קודמות. מה עבד לנו וכדאי לשמר ומה לא עבד וקלקל וכדאי לשנות. קודם כל מודעות אישית לצרכים שלי כאדם וגם שיח של תיאום ציפיות במשפחה.

הפסקת למידה פיזית בבית הספר והעברתה, שוב, למגרש הביתי עלולה לייצר לחצים נוספים ולהקשות גם ככה בתוך משבר מתמשך שכולנו חיים חודשים בתוכו.


מה יכול לעזור לנו כהורים לצלוח את השינוי ששוב פוקד אותנו (סגר)?

 

  1. תפיקו את מירב הידע  מניסיון המצטבר שלכם ושל ילדיכם בלמידה מרחוק עד כה. מה עבד לו, במה הצליח, במה התקשה. תנסו להיזכר מה ואיך עשה ותנסו ללמוד מהצלחות. נסו למקד את מוקדי הקושי ואיזה מחירים זה גבה.

  2. שקלו את הרווחים והמחירים של ההתנהלות המשפחתית בסגרים קודמים כפי שאתם מבינים אותם ובהתייחס לעמדה ההורית שלכם. הערכים שלכם יכולים לעזור לכם לבחור מחדש מה כדאי לשפר ומה כדאי לשנות בהתנהלות שלכם ועל מה חשוב לכם להיות נחושים ולהתמיד עם הילד.

  3. גבשו "אני מאמין הורי" לגבי למידה מרחוק של הילד. בשביל מה חשוב לי שהוא ילמד עכשיו? מה הערך המוסף של הלמידה בנסיבות האלו? מה חשוב לי שהילד שלי ילמד על עצמו בתקופה זו? איזה מסר אני מעבירה לו כהורה אם אני מזדהה עם הקשיים שלו? כיצד אני פוגש/ת כהורה את התסכולים של הילד? התשובות לשאלות אלו אמורות לעודד אתכם לפעול בדרך שעונה על השקפת עולמכם.

כיום יש לנו חוויה מצטברת מהלמידה מרחוק: שימו לב מהי עבור הילד שלכם. האם הוא חווה את עצמו בסה"כ כמצליח להתמודד רוב הזמן, האם הוא שחוק מאוד ומותש מזה. היכרות שלכם עם הדעה העצמית של הילד יכולה לדייק עבורכם את הבחירה כיצד נכון לכם להיערך לתקופה שלפנינו.


הפלטפורמה של הלמידה בבית ולא מתוך קיום פיסי בבית הספר חושפת 2 יכולות ברי השפעה על פועלו של הילד במציאות הקיימת:

 

  1. הנעה פנימית (מוטיבציה / רצון עצמי ללמידה)המאפשרת גם עצמאות בלמידה.

  2. התמודדות עם תסכולים (עד כמה אני יודע לעודד את עצמי ולהתמיד בעשייה גם אם קשה)                               

יכולות אלו קיימות בנו במידה זו או אחרת והן דרושות לנו כדי להגשים את עצמנו כבוגרים.


יכולות אלו ניתן וחשוב לפתח אצל הילדים שלנו במיוחד בתקופה הזו כדי שיתחזקו וימשיכו להאמין ביכולת שלהם להתמודד עם דרישות המציאות. 


לא מדובר במושגים טוטאליים אלא בתנועה והתקדמות שעלינו לעודד אצל הילדים שלנו.


כיצד נעודד ילדים להתמודד עם מה שקשה? כמה דברים ויש עוד

 

  • נתמקד בציפיות ריאליות ונעודד על כל ביטוי של מאמץ.

  • נעריך את ההשקעה שלהם בהקפדה על סדר יום, שעות שינה, פינת לימודים מסודרת. נגיד להם במילים שאנו גאים בהם על זה.

  • נהיה איתם ונפרט את הקשיים למרכיבים קטנים. יותר קל להתמודד עם "אני לא מבין על מה מורה מדברת בשיעור " מאשר " אני לא מסתדר עם למידה מרחוק"

  • נדאג שההשקעה שלהם תקבל הכרה ויחס מהמורה

  • נעשה סיעור מוחות עם הילד מה אפשר לעשות ומי יכול לעזור. בצורה כזו נדגים לו שבקשת עזרה היא לגיטימית ומתבקשת כשיש אתגרים ומסביבך אנשים שרוצים בטובתך (מגביר אמון של הילד באחרים- תכונה הכרחית כדי שיהיה אמיץ לפעול)

למה אני זקוק/ה כדי לתמוך בילד שלי?


לראייתי הורה ש"הדלי" שלו מלא- יכול לעודד אחרים. הורה זקוק לאנרגיות ובהירות ולתמיכה כדי שבעצמו יוכל לעודד ולתמוך בילד שלו. חשוב מאוד שנכיר, כבני אדם, מה עושה לנו טוב ומה ממלא אותנו כדי שלא נתרוקן. נכיר ונכניס ליומן כדי שאכן זה יתרום לנו  ונתמלא . במצב של "אין לי כוח" מתמשך ככל הנראה נתקשה לעודד את הילד שלנו או להכיל בצורה בונה את התסכולים שלו.


תובנות מרכזיות שיכולות לעזור להורים להיות אקטיביים בהתמודדות הקרובה

 

  • הילדים שלנו זקוקים לחלק הלימודי ולחלק החברתי בחיים שלהם כדי להתפתח ולצמוח והחלקים האלו הם שזורים אחד בשני. בגלל הסגר ילדים יתקשו לממש צרכים חברתיים ועלינו לפעול כדי שלא יפגעו. זה אומר שאנחנו ההורים צריכים לגרום לזה לקרות.

  • קשר אישי תלמיד- מורה עשוי לתגבר מוטיבציה של הילד. מצאו מי אותה דמות משמעותית בעיניי הילד שלכם ועודדו קשר רציף אתה.

המרחק הפיסי וסגירת בתי ספר אינו בהכרח גוזר בדידות רגשית וריחוק חברתי


האתגר הוא משותף גם של המורים וגם שלנו ההורים. כמו מול הרבה אתגרים אחרים נכון לנו להעריך את היכולות ואת המשאבים שלנו. מחנכת הכיתה, מורים מקצועיים,  הם השותפים הישירים שלנו בכל הקשור ללמידה מרחוק. חשוב להיות בני ברית איתם ועם הילד שלנו. הוריי הכיתה גם הם בני ברית. קחו יוזמה ועודדו קשר חברתי


שיחת הורים עם מחנכת (יזומה או אסיפת הורים מתוכננת)

 

  1. זו יכולה להיות הזדמנות ליצירת הבנות חדשות, במידה ונעשתה הכנה בבית. ככל שההורה והילד מכירים בהצלחות ובקשיים של הילד ויש ביניהם תיאום ציפיות לגבי מטרת השיחה מבחינתם – כך עולה הסיכוי שהשיחה תתרום יותר.

  2. כדאי שהשיחה לא תלך למקום מאשים/מתגונן/ חסר אונים. הדבר לפעמיים מתבקש באופן לא מודע כשרואים לראשונה בחדות את משמעות הפערים בלמידה, במידה וקיימים במקצוע זה או אחר. שיחה מקדימה ישירה עם הילד יכולה להכין אתכם ל מה לצפות ולבנות תחושה בטוחה בינכם.

  3. ככל הנראה הקשיים בינתיים כאן, גם הקורונה. עולה השאלה מה עוד אנחנו לא יודעים? מה אם כך השיחה עם מחנכת יכולה באמת לתרום? בנוסף לזה שיגידו לי מה הביצועים שלו ואני אגיד מה אני חושבת על זה? תשובה אפשרית בסעיף 4 ובסעיף 5

  4. מיקוד ביעדים ריאליים והתמקדות במקצוע שיש לילד סיכוי טוב להתקדם בו בנסיבות של למידה מרחוק ובניית תכנית אישית הכוללת משוב רציף מהמורה ועידוד על המאמץ וההשקעה מההורה.

  5. נסו להיעזר במחנכת כדי להרחיב את הראייה שלכם על החוזקות של הילד. מתי הוא במיטבו? מה עוזר לו להשתתף? מה מעודד אותו? מתי הוא ערני?

ללא ספק זו גם הבמה של ההורים לתווך את הצרכים של הילד ולחפש יחד עם המחנכות את העוגנים שיכולים למגנט אותו להמשיך לעשות מאמץ, למרות הקושי.